יום שישי, 17 במאי 2013

דעה | מכשיר כשר או קשר לא כשר?


חשוב לציין שאני תומך נלהב במכשיר הכשר, ואין ספק שחובה על כל יהודי הנשמע לדעת רבותיו להשתמש אך ורק במכשיר כשר. ללא שום היתרים וכו'. אבל הגיע הזמן לומר כמה מילים נוקבות בעניין הזה. כמה תהיות הגונות.
נתחיל במצלמה: היום כל אברך מחזיק ברשותו מצלמה דיגיטלית. למה שלא ישתמש במצלמה הקיימת ממילא בפלאפון? כי מישהו טרח לעקור את העינית ולקשקש בטוש על העדשה...
וכי במצלמה בפלאפון ניתן לצלם דברים שבמצלמה רגילה לא ניתן? אתמהה.
נמשיך בנגן המוזיקה: כל אברך צדיק וייר"ש מנצל את נסיעותיו להאזנה לשיעורי תורה. וכי למה שלא יוכל להשתמש בפלאפון שלו כנגן מוזיקה ולהאזין לשיעורים? וכי לשיעורי תורה מושמעים ע"י מכשיר סלולרי יש השפעה פחות מועילה משיעור בנגן? אתמהה.
כל מכשיר כשר מכיל בתוכו את הפונקציות הנ"ל אך הם נחסמו.
למה? 
הרי ממילא כולם מחזיקים גם נגן וגם מצלמה?

הלאה- SMS.
כולנו רוצים מכשירים בלי אפשרות לגלישה, אבל הגיע הזמן לומר בקול: לגבי SMS החסום בכשרים- יש מישהו שיכול להסביר לי למה  זה חסום? אני מוכן לשמוע, אבל עוד לא מצאתי מישהו שיוכל להסביר לי את פשר הדבר...


אבל, אילו רק אלו היו הבעיות, ניחא.
הבעיה העיקרית היא הכבילה לחברות הגדולות.
לא ניתן לרכוש מכשיר כשר באף מקום- חוץ מאשר בחברות הסלולר הגדולות. והם מוכרות אותם בכמה ש-ה-ן רוצות. החנויות הפרטיות המוכרות מכשירים כשרים- זה מכשירים יד שניה, או כשרים מיושנים של החברות הגדולות.
לאברך החרדי אין אפשרות לקנות אצל רוכל מכשיר של נוקיה ב 200 ש"ח מהדגם הכי פשוט ולהשתמש בו.
מה הבעיה להכריז שכל המכשירים ללא WIFI יפעלו עם סים כשר ללא בעיות? כיום באמצעות ה IMEI (המספר הסידורי הייחודי לכל מכשיר) ניתן לוודא זאת בקלות. הרי הקו חסום לגלישה ולמסרונים.
למה לא?

המחירים היום של המסלולים יקרים יחסית למצב בשוק הכללי, והציבור תפוס בגרונו. (או באוזנו...)
אני רוצה לעבור לחברה חדשה המציעה דקות שיחה בעלות נמוכה מאוד, ומחיר חודשי מגוחך של 10 ש"ח (למשל). אבל אין לי אפשרות, מישהו דאג שהסים של החברה ההיא לא יפעל על המכשיר הכשר שלי... ואותו מישהו גם טרח לוודא שהחברה הההיא לא תסכים לנייד לי את הקו הכשר.
מי זה המישהו הזה?

בעיית אנשי הקשר:
חרדי שרוצה להתנייד ייתקל בבעיה בגלל שבמכשיר הכשר "המתקדם" שלו- אין אפשרות לסנכרן את אנשי הקשר למחשב ולשמור עליהם. רוצה מכשיר חדש? אין בעיה. שב, תתרווח, ותעתיק ידנית את כל אנשי הקשר שלך...
הזמן הולך לאיבוד והביטול תורה גדול. העיקר שהמכשיר כשר.

מכשיר "כשר" הוא מכשיר שעסקנים החליטו שבלתי אפשרי לחבר אותו למחשב, ואני שואל: עשיתם חושבים? בדקתם אם זה גזרה שהציבור יכול לעמוד בה? הרי כולם רוצים לשמוע בכל הרבנים ולהחזיק מכשיר לשיחות בלבד- למה לנצל את זה?

היום שמעתי כבדרך אגב על מבצע של אחת החברות החדשות- 50 ש"ח לחודש כולל שיחות ללא הגבלה.
אותה חברה גם מציעה אפשרות לחסימת SMS ואינטרנט באופן גורף, וגם קומה כשרה. נחשו מה?
אי אפשר להתנייד אליהם עם מספר נייד כשר...

למה? לעסקנים האנונימיים הפיתרונים.

אין לי מושג איך "וועדת הרבנים לענייני תקשורת" כופפה ככה אותם, אבל עובדה- הם הצליחו.
היום כל הציבור החרדי "תקוע" עם מכשירים מיושנים, גרועים, ויקרים להחריד. המכשיר הכשר הטוב היותר שיש היום הוא ה C2 של נוקיה. ההיגיון אומר, שמכיוון שזה מכשיר שנחשב למיושן, ואפשר לקנות אותו בכמות אדירה של אלפי יחידות- היה ניתן לקבל עליו הנחה יפה. 
אז למה הוא עולה 200 ש"ח יותר בגלל שהוא כשר? מי גוזר קופון שמן על חשבון הציבור?
מישהו כנראה מרוויח בכל העסק הזה על חשבוננו.

וסיפור לסיום:
ת"ח מופלג ממכריי הלך לחברה וביקש מכשיר כשר עם "קליטה טובה". כמובן שהם דחפו לו מכשיר כשר ב-700 ש"ח. ב36 תשלומים, כמובן. לוקח הת"ח את המכשיר ומגלה כי לא ניתן לכבות את הבלוטות' על מנת לחסוך בסוללה. לא ברור למה. הולך הת"ח ורוצה להחליף צלצול כדי לזהות שמתקשרים אליו בתוך כל האברכים בכולל- אין צלצול נורמלי. רק שירים חסידיים. לא ברור למה. בסוף נמאס ליהודי הזה, והוא הלך לחנות פרטית בכיכר הדווידקה. שם לקחו ממנו את המכשיר הכשר ונתנו לו מכשיר מקביל משומש אבל לא כשר... אבל הם הצליחו לגרום למכשיר ההוא לפעול עם הסים הכשר שלו.
ומה שמעניין, שהעולם לא התהפך.
והאברך ממשיך ללמוד.
ולמרות שעל המכשיר שלו כיום אין חותמת של הוועדה- 
הוא לא מדבר לשון לשון הרע, וגם לא באמצע הסדר.
 
הפיתרון: הכרזה על מתן הכשר לקומות כשרות אצל החברות החדשות, ומתן אפשרות להפעיל את הסים בכל מכשיר ללא WIFI הקיים בשוק. תוך חודש יימכרו מכשירים כשרים בשליש מחיר, ומחירי החבילות יצללו מטה מטה.